Facebook

Jaa tämä sivu Facebookissa!

Liity Facebook-ryhmään!

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

TuSKY:n uutiset TuSKY:n uutiset

Kannabis on 2953 kertaa turvallisempi päihde kuin alkoholi

Lähde: BBC 26.5.2011, Clear 26.5.2011 

altKaikkialla missä alkoholin käyttö kasvaa, kasvavat myös sen aiheuttamat terveysongelmat, kuolemantapaukset ja mielenterveysongelmat. Britannian terveysvirasto julkisti uusimmat tilastot alkoholin aiheuttamista vahingoista, jotka kasvavat yhtä aikaa alkoholin lisääntyvän kulutuksen kanssa. Ainoa hyvä asia tässä kehityksessä on se, että nyt voidaan luotettavasti arvioida laittoman kannabiksen aiheuttamia terveysriskejä suhteessa yleisesti hyväksyttyyn ja lailliseen päihteeseen.

Vertailu tuottaa armottomia tuloksia: kannabiksen voidaan nyt perustellusti, tieteellisesti paikkansa pitävään vertailuun pohjautuen sanoa olevan 2953 kertaa turvallisempi kuin alkoholi. Tämä luku sisältää myös mielenterveysongelmat: alkoholin toteutunut psykoosiriski on 2% kun taas kannabiksen oletettu psykoosiriski on 0,01%, mutta jota ei vieläkään ole kyetty osoittamaan yksinomaan kannabiksen käytöstä johtuvaksi.

Britanniassa vuonna 2009 alkoholin takia otettiin hoitoon yli miljoona ihmistä, maapähkinän takia 3000 mutta kannabiksen takia vain 750.

Tämän lisäksi kannabis on yhä enemmän käyttömahdollisuuksia tarjoava lääke, mitä alkoholi ei ole, vaikka alkoholilobby näin väittää.

Kannabis lääke AIDS:n sekä alkoholin aiheuttamaan hermostorappeumaan

Lähde: Liberte Online 25.5.2011, AIDS Research and Human Retroviruses, 25.5. 2011 ja Brain, Behavior, and Immunity 1.6.2011

Mm. Turun kaupunki selittää lapsille ja nuorille suunnatussa "Faktoja kannabiksesta" kampanjan valistusmateriaalissaan, että kannabiksen haitallisuus perustuu sen rasvaliukoisuuteen. Kaksi tuoretta tutkimusta kuvaavat hyvin sitä, miten jonkin aineen vesi- tai rasvaliukoisuus ei kerro aineen toksisuudesta. Alkoholi itsessään on liuotin.

AIDS-potilaat käyttävät kannabista taudin ja lääkityksen oireiden lievitykseen mutta sen käytöstä ollaan oltu huolissaan, koska muiden huumeiden ja päihteiden tiedetään huonontavan AIDS-potilaiden terveyttä ja ennustetta.

Tutkijaryhmä päätti tutkia tätä ongelmaa HIV:n apinaversiolla. Reesusapinoihin tartutettiin apinoiden SI-virusta ja osalle ryhmästä annettiin reilu annos synteettistä THC:tä kaksi kertaa päivässä ja verrokkiryhmälle ei. Tulokset hämmästyttivät tutkijaryhmän siinä, että runsas THC:n annostelu saikin koeryhmällä virustason laskemaan, ruumiin painon nousemaan, tulehdukset laskemaan ja koe-eläimet elivät pitempään kuin verrokkiryhmä. Tutkimus ei itsessään todista, että kannabis hidastaisi HIV:n leviämistä mutta tutkimus osoittaa sen, ettei kannabiksen käyttö AIDS:n oireiden lievittämiseen aiheuta lisähaittaa. Tutkijaryhmä suosittaakin lisätutkimuksia.

Eläin- ja ihmiskokeissa on sen sijaan havaittu, että alkoholi ja HI-virus aiheuttavat aivoissa tulehdusreaktioita, jotka johtavat keskushermoston rappeutumiseen: alkoholi aiheuttaa hapettumisstressiä, tulehdustekijöiden liikatuotantoa, veri-aivoesteen rappeutumista ja glutamaatin laukaisemaa neurotoksisuutta HI-viruksen aiheuttaman tulehdusreaktion lisäksi.

Tässäkin tutkimuksessa päädytään siihen, että alkoholin ja HI-viruksen aiheuttamaa hermoston rappeutumista tulee hoitaa vaikuttamalla CB-2 eli kannabinoidireseptoriin.

Kannabis ja psykoosi - miten lapsuusajan traumat muuttavat yleistä käsitystä?

Lähde: Psychological Medicine 18.4.2011

Virallisessa huumevalistuksessa on viime vuosina oltu hyvin huolissaan lasten ja nuorten mielenterveydestä varsinkin kannabiksen käytön osalta. Kuten alun raportti osoitti, liittyy alkoholin käyttöön tieteellisesti pätevästi osoitettu psykoosiriski ilman, että huumevirkamiehemme olisivat siitä lainkaan huolissaan edes lasten ja nuorten osalta.

Tämä tutkimus tuo esille sen, että kannabiksen käyttöä ja psykoosien ilmenemistä on tutkittu vain ns. kahden muuttujan menetelmällä eli kansanomaisesti mitään muuta ei ole edes ajateltu kuin, että kannabiksen täytyy aiheuttaa psykooseja. Kun tutkimukseen otetaan mukaan lapsena koettu seksuaalinen hyväksikäyttö, katoaa kannabiksen vaikutus olemattomiin. Tällainen tulos sopii hyvin maalaisjärkeenkin: lapsena koettu paha trauma aiheuttaa sekä mielenterveysongelmia että päihdeongelmia. Asia on tiedetty itse asiassa jo pitkään mutta se ei ole vaikuttanut sellaiseen kannabiksen tutkimiseen, jonka tarkoituksena on kannabiksen tuomitseminen lasten tai nuorten edun sijaan.

Niinpä tutkijaryhmä kehottaakin jatkossa muita tutkijoita ottamaan huomioon lapsuudessa koetut traumat kannabiksen käytön ja mielenterveysongelmien tutkimuksessa.

Comments  

 
0 #146 PMK 2014-05-13 04:15
Quoting juho:
sanoisinko että noi 750 kannabiksen takia hoitoon mennyttä on 'pakotettu' sinne. niille annetaan vaihtoehto että joko suostuu istuun linnassa tms. tai sitten menee vierotukseen.



Olen juuri samaa mieltä ja se että yleinen mielipide esim.huumetyöntekijö iden ja virkavallan osalta on vääristynyt kun eivät näe työssään kuin ne joilla on ongelmia kannabiksen käytön kanssa ja jotka usein myös yhteydessä geeniperimään esim.psykoosi yms.
Quote
 
 
+4 #145 Stöö 2014-03-16 13:07
Porttiteoria väite on minusta paskapuhetta. Siitä muut aineet lähtee, kun joutuu diilereiltä hakemaan savut, eikä lähi apteekista. Jolloin diileri saattaa kysyä että kiinostaako jokin muukin tai haluatko ilmaisia näytteitä.

- Mie tiiän, poltan päivittäin ja näitä tapauksia tulee että ilimasia näytteitä, mut jos on viisas niin sanoo että ei kiitos, nakkaa savut ja se siitä. ja tokkopa tota ongelmaa olisi, jos sitä sais APTEEKISTA LAILLISESTI! Think people!
Quote
 
 
+3 #144 Stöö 2014-03-16 13:03
1.Kannabis ei oo huume vaan lääke!
2.kukaan ei ole kuollut kannabikseen!
3.melkein kaikki amerikan presidentit on poltellut jointin!
4.kannabis ei ole läheskään niin vaarallinen kuin tupakka tai alkoholi, ja ne kaksi on kansallis huumeita, joten sitä ei pidetä tabuna!
5.kaikki ketkä eivät kannusta kannabista eivät todellakaan ole koskaan kokeillut sitä, tai jos on niin kokemus ei mielyttänyt!
6.kannabiksesta ei tule riippuvaseksi!
7.kannabis on lääke jota suurin osa ihmisistä tarvitsee esim. kuoleman sairaat ja pahoista kivuista kärsivät ihmiset!
8. suomi on kusessa rahojen kanssa, jos lailistettaisii n nii viihde-, kuin lääke käytössä, vero rahoja tulisi ovista ja ikkunouista
9. sama sille, lailistetaanko vai ei, savupäät polttaa silti.
10. JUST LEGALIZE!
Quote
 
 
-1 #143 juhani tuominen 2014-03-01 22:06
Ei se hashis mitään vaarallista ole. Tekee vaan vähän yksinkertaiseks i.
Quote
 
 
+2 #142 weed lover 2014-02-15 23:23
Quoting joo:
Quoting Tsädääm:
Huomaa että heti kun joku heittää vastakommentin niin puolustajat laittaa kommentille miinusta. :D

Onko kukaan miettinyt tai jopa tutkinut mahdollisuutta että kannabiksen käyttäjät siirtyy toisiin kovempiin huumeisiin? Tai toisin päin, jos tää huume laillistettaisi in, kuinka moni kovan huumeen käyttäjä vaihtaisi tähän? Miettikää te maailmanparanta jat myös haittoja ja niistä aiheutuvia kustannuksia. Alkoholin ja tupakan aiheuttamia kustannuksia kannabiksen laillistaminen ei kyllä vähennä, olen pahoillani. Tietenkin täällä mainitaan vain hyvät tutkimukset mutta haitoista ei puhuta mitään.
Kivoja ja kilttejä ajatuksia teillä mutta joku alkoholin aiheuttamien kuolemien vertaaminen kannabiskuolemi in on aika typerää kun käyttäjien määrä on aivan eri.


Käyttäjämäärä on eri mutta kannabis ei ole ikinä johtanut itsessään kuolemaan

joo mä olen canjan avulla päässyt eroon opiaateista, piristi ym muista iv:nä otettavista, alkoholista ja tupakka on vähentynyt. en ole enää väkivaltainen, olen pystynyt kulkemaan töissä ja ennen kaikkea olen saanut ihmis arvoisen elämän...
Quote
 
 
+19 #141 Hampuusi 2013-12-15 16:11
Onneksi se on laitonta. Kotikasvattamin en on tällä hetkellä paras palkkaisin työ. Saapahan meikäläinen kylpeä rahassa ja saan nekin rahat valtiolta ja teidän lapsilta pois. Kolmen kuukauden välein 10 000e kelpaa kyllä. Poltan itse jokapäivä, käyn töissä arkisin ja se on vuorotyötä, ikinä ei ole mitään ongelmia päästä töihin! Muistakaa ihmiset se, ennen kuin annatte tuomionne, kokeilkaa ja kertokaahan sitten! Örvelöjuopot lyövät toisiaan kadulla ja paskovat ja kuseksivat miten sattuu sekä rikkoo kaiken eteen tulevan muiden onaisuuden. Ihmisiä ei pitäisi se häiritä, että joku istuu kotona ja pajauttaa jointin. Mua häiritsee se yläkerran 28-v sinkku mulkku jätkä joka ryyppää ja huutaa kavereidensa kanssa klo 4 torstai yöllä ja pitäisi herätä töihin. Örvelöjuoppoidi ootteja tässä maassa löytyy. Tyhmät ihmiset pilaa sisäelimensä alkoholilla ja pajapäät voivat tutustua itseensä paremmin.
Quote
 
 
-28 #140 jape 2013-12-07 09:57
kannabis on HUUME. missään olosuhteissa sitä ei tulisi sallia. älkää käyttäkö sitä.
Quote
 
 
-1 #139 Sinua viisampi 2013-12-04 23:02
Quoting hoitaja:
te kannabiksen kannattajat olette selvästikkin keskenkasvuisia räp-musiikkia kuuntelevia vätyksiä. olen varma että ette ole saaneet mitään merkittävää elämässänne aikaan kannabiksen käytön aloittamisen jälkeen. olen työssäni nähnyt sekä alkoholin että kannabiksen haitta puolet. ja olen sitä mieltä että en ikinä antaisi lapsieni kokeilla kannabista. alkoholissa on huonot puolensa, mutta ne eivät ole mitään verrattuna kannabikseen. kerrankin poliisi toi hoitooni pojan joka söi taukoamatta toffee-makeisia ja halusi kuunnella vain eevil stöötä, joka on ilmeisesti jokin nuorison suosiossa oleva "huumeräppäri". lainsäädäntö on hyvä näin. ihmiset jotka päättävät näistä asioita ovat varmasti viisaampia kuin suurin osa täällä kirjoittelevist a maailmanparanta jista ja aseistakieltäyt yjistä.


Huomaan että olet ahdasmielinen ihminen jos luulet että kaikki kannabiksen polttajat ovat aseistakieltäyt yjiä ja aikaansaamattom ia. Joa kerran näin on selittäisitkö samalla, että miten esimerkiksi näillä "huumeräppäreill ä" on sinun koko elämäsi palkka tilillään (wiz kahlifa & Snoopdog jne...) jos he kerran eivät mitään saa aikaiseksi? ja oireet tuolla pojalla kuulosti "todella" vakavalta. Ja sinäkin kun olet niin oletetusti perussuomalaine n juntti ("muita viisampi") olet alkoholin puolella (et ole kannabista kokeillut) taitaa sinullekkin kalja/siideri/viina maistua? Perustelusi näistä asioista oli todella huonot onnea ensi kerralla :)
Quote
 
 
-13 #138 jorma 2013-12-04 13:26
Kannabis ei ole turvallinen huume! Minun kokemukseni voi todistaa sen. Olin noin 15-vuotias kun poltin ensimmäisen kerran, silloin menetin kolme varvasta ja vasemmasta korvastani katosi kuulo kun saimme kaverini kanssa yli-annostukset, kaverini makaa edelleen vihanneksena laitoksessa. Tästä huolimatta jäin aineeseen koukkuu todella voimakkaasti, kun kotiuduin sairaalasta niin olin heti hommaamassa uutta fiksiä.kahden viikon käytön jälkeen olin jo tuhonnut elimmistöni niin romuksi että jouduin hengityskoneese en ja halvaannuin loppuiäksi.ÄLKÄÄ USKOKO LÖKÄPÖKSY HIPPEJÄ KUN SANOVAT KANNABISTA VAARATTOMAKSI!! !
Quote
 
 
+7 #137 Vaarallinen420 2013-11-27 19:06
Kannabis aiheuttaa psykoottista käytöstä ihmisissä jotka eivät ole kokeilleet sitä.
Quote
 

Add comment


Security code
Refresh